Dzejolīši

  • Pavasaris, pavasaris! Visa zeme priecājas!

        Māmiņa un tētis šodien

        Bērnudārzā ciemojas.

      Mēs jūs visus mīļi sveiksim.

      Mīļus, mīļus vārdus teiksim.

     Un kā skaistu dāvanu

     Stāstīsim jums pasaku.

 (pēc izrādes) Beigas bija laimīgas

        Aktieri nu paklanās!

  • Māmiņ’, tēti klausies tu

       Dziesmiņu tev dziedāšu!

(dzied dziesmu)

          Kas mīļa kā saulīte?

         Māmiņa!

        Kas stiprs kā milzis?

       Tētis!

       Kas viņus šodien apsveiks un samīļos?

      Mēs! Bērniņi!







  • Kas ir pamats?

 Muzikālās izglītības pamats ir programa. Programa ir pamats tam, ko bērns spētu sasniegt katrā no saviem vecumposmiem. Programa ir tā, pēc kuras var vadīties mūzikas skolotājs. 

Programa dod vadlīniju. Tālākais atkarīgs no mums - mūzikas skolotājiem. Lai aktivitātes, kuras piedāvājam bērnam būtu mūsdienīgas un interesantas. Lai bērni mācoties būtu priecīgi, radoši, droši un aktīvi. Inovatīvas idejas iegūstamas semināros un interneta vietnē.

Daudz ideju rotaļām un dziesmām var gūt no bērniem - ar viņiem kopā spēlējoties un vērojot kā spēlējas viņi.

Izmantosim mūsdienu tehnoloģijas bērnu labumam - videoprojektors dziesmu un deju apguvei, burtu un krāsu apguvei, mūzikas klausīšanās audiālai un vizuālai uztverei, dabas iepazīšanai utt. Mobilais telefons - bērnu balss ierakstīšanai, mudinot sacerēt dziesmiņas, kaut ko nodziedāt patstāvīgi, nofilmēt apgūtās dziesmas kopīgu nodziedāšanu, utt. Planšetdators - ar lejuplādētām aplikācijām - muzikas instrumentiem, dzīvnieku attēliem un balsīm, dziesmiņām angļu valodā.


  • Kā saglabāt uzmanību bērnu grupā.

Mēs visi zinām, cik grūti ir savaldīt bērnus un organizēt viņus tam mērķim, ko esam izvirzījuši organizētajai nodarbībai.  Bērni nāk uz nodarbību ietekmējoties no dažādiem apstākļiem, kuri bijuši iepriekš - steiga nākot no grupas ar skolotāju, atraušanās no spēlēšanās, jo jādodas uz mūzikas nodarbību, kāds konflikts bērnu starpā, grupas skolotāja nespēja organizēt  bērnus, utt. Jūs varat mācīties samazināt iespēju zaudēt bērnu uzmanību. Tāpēc Jums nepieciešams zināt un "turēt rezervē" dažas aktivitātes, kuras mobilizēs bērnus un atjaunos viņu uzmanību. Tā var būt noslēpumu kaste, vai brīnummaisiņš, vai pēkšņi parādījusies aploksne ar vēstuli bērniem, kuru pirms nodarbībām var nolikt kādā vietā "pa rokai". 

1. Vēstule var būt, piemēram" no neredzamās peles, kura dzīvo zem grīdas, un viņa labprāt klausās, kā bērni dzied un, pašlaik, pele ļoti grib dzirdēt kādu dziesmu vai deju, vai ko citu, to, ko Jūs esat plānojuši bērniem nodarbībā. Vēstules nobeigumā var būt skaitāmpants : 

"Pele, Pele,(sit plaukstas pa ceļiem) Karamele (saberzē plaukstas)

Dzīvo te zem grīdas (rāda ar pirkstu uz leju)

Klausās savā gultiņā (rokas zem vaidziņiem kā guļot))

Kā skan bērniem dziesmiņa( rokas pie ausīm - klausoties)

Atver alai durtiņas (ar plaukstām "atver durvis")

Skatās mūsu dejiņas (plaukstas saliek virs acīm kā mazu aliņu)

Pele, Pele klausies nu! (skaļi runājot sit plaukstas ritmā)

Kā mēs darām darbiņus! (runā čukstus, saliekot plaukstas pie mutes)

(Visi pēc iespējas klusāk, lai pele nesabītos,  organizējas uz skolotāja paredzēto aktivitāti - apsēžas aplī, lai mācītos dziesmu, nostājas dejai, vai apsēžas uz krēsliņiem, lai turpinātu nodarbību)

2. Rotaļa no CD "Dziesmas, rotaļas, dejas bērniem" - "Staigā, lec!"

Var izmantot tikai rotaļas fragmentu, lai uzmanība aktivizētos. Dziedāt vienkārši bez pavadījuma. .Dzied:

Staigā, staigā2x Lec........

Griezies.....(izlaist frāzi "paskrien", jo griežoties bērni kļūst lēnīgāki, jo mazliet sagriežas galva)

Apstājies, nekusties! Viens, Divi, Trīs, četri ,.......(tā izskaita līdz 10, lai visi nomierinātos)

Apsēdies, piecelies! 2x Griezies............

Apstājies, nekusties! (skaita atpakaļ, lai aktivizētu domāšanu) 10, 9, ............

Staigā lēni, staigā lēni. Pietupies, piecelies! 

Apsēdies un klausies2x  Kuš! Kuš!

3. Rotaļa "Kurš mani redz, dara tā ."

Nošu lejuplāde šeit:

Kurs_mani_redz_dara_ta_.pdf


  • Žesti dziesmas dziedāšanas laikā:

Darot žestus, dziedot dziesmas,  bērni mācās un atceras, ko nozīmē dziesmas teksts. Tomēr, nav nepieciešams, pielietot  žestus katram teksta vārdam dziesmā. Mācoties dziesmas, ar mazajiem valodu apguvējiem - jaunākā vecuma bērniem, pārāk daudz žestu var sajaukt mazajiem galvu.  Mācoties vairāk sarežģītas dziesmas ar vecākiem bērniem, var pielietot vairāk žestus dziesmas tekstam, kas jau izskatās pēc dejas elementiem. Noteikt galvenos vārdus dziesmā un izveidot žestus par tiem. 

  • Dziesmas mācīšana:

Dziesmas un rotaļas ar dziedāšanu  ir lielisks instruments, lai bērniem veidotos valodas prasmes un vārdu krājums. Bet kāds ir labākais veids, kā mācīt jaunas dziesmas bērniem? Šeit dažas idejas un ierosinājumi.

1. Atskaņot dziesmas kā fona mūziku, pirmkārt.

Kad jūs dzirdat dziesmu pa radio pirmo reizi, jūs nevarat sākt dziedāt to uzreiz. Nu, varbūt, piedziedājumu dungosiet līdzi pēdējā pantā. Ja jūs dzirdat to pāris reizes, un pirms jūs to labi zināt esat klausījies to fonā - automašīnā, virtuvē, jūs ātri pieķerat sevi, ka jau dziedat tajai līdz..Dīvaini ir tas, ka neviens jums  "nemāca" šo  dziesmu. Tā pat ir bērniem. Bērni lūdz dziedāt Ziemassvētkos mācītās dziesmas vēl pavasarī. Kāpēc? Tāpēc, ka tās "nostabilizējušās" bērna smadzenēs un bērns patstāvīgi spēj tās nodziedāt un grib to darīt. Ja sākam mācīt dziesmu, kuru bērns dzirdējis vienu reizi, tad bērnam dziesmas mācīšanās process liekas garlaicīgs. Viņš nespēj koncentrēties, dīdās uz krēsla, skatās ārā pa logu, aiztiek blakus sēdošos, vai vienkārši "nepieslēdzas" procesam. Kā padarīt dziesmas apguvi rotaļīgi vieglu un jautru?

Kā mēs varētu palīdzēt bērniem apgūt jaunu dziesmu? Mēs varam dziesmu mācīšanu integrēt grupas ikdienā. Tas ir komandas darbs mūzikas un grupas skolotājiem, kur katrs dara savu darbu bērnu labā - dziesmas vārdus analizējot, izskaidrojot un skandinot kā skaitāmpantus, iekļaujot tos mācību tēmās. Dziesmu vārdi ir brīnišķīgs materiāls valodas nodarbībām. No tiem var veidot stāstus, zīmējumu kolāžas, aplicēt personāžus, utt. Ir arī nepieciešams iegaumēt melodiju, tempu, ritmu. Pat tad, ja bērni zin vārdus, viņi nevar īsti dziedāt dziesmu, kamēr viņi nezin melodiju. Tāpēc ir nepieciešams dziesmu gan izspēlēt ar skanošajiem žestiem, ar bērnu muzikas un ritma instrumentiem, gan izdejot dziesmu izmantojot deju soļus, kustības un žestus. Ja jūs atskaņosiet dziesmas, kā fona mūziku, kad bērni no rīta pulcējas grupā, vai kamēr viņi dara kādu darbību - zīmē, līmē, dodas gulēt pusdienslaiku, utt., viņi sāks mācīties melodiju patstāvīgi, to klausoties un domājot par to. Un tad, kad jūs sāksiet mācīt dziesmu, jums būs iespēja vairāk koncentrēties uz vārdiem un dziesmas niansēm. Arī bērniem dziesmas mācīšanās process nebūs tik garš, jo dziesma jau būs skanējusi viņu domās. Ieteicams pirms svētku repertuāra apgūšanas ieskaņot nepieciešamās dziesmas CD vai USB un atskaņot tās grupas ikdienas aktivitātēs. Grupas skolotāji var radoši iesākt rīta apli ar kādu no nepieciešamajām dziesmām un veidot dienas aktivitātes vadoties pēc dziesmas teksta. 

Piemēram, ja jūs plānojat ieviest dziesmu grupas ikdienā, atskaņojiet dziesmu (uz "atkārtot"), fonā, kad bērni krāso, zīmē, darbojas pie kāda projekta, ēd, guļ. Bieži vien bērni sāks dungot vai dziedāt dziesmu, noklausījušies to vienreiz vai divreiz, īpaši, ja dziesma ir bērnu vecumposma  līmenī.

Nākamajā nodarbībā, atskaņojiet dziesmu mierīgi (atkal uz "atkārtot"), fonā, kad bērni pulcējas no rīta un kad noskaņojaties uz kādu nodarbību ārpus grupas - sportu, angļu valodu, dejām. Aiciniet bērnus nākt pa vienam priekšā un parādīt savas izdomātas kustības dziesmai. Var spēlēt dziesmas apstādināšanu, kad, uz dziesmas pauzi, bērni, sastingstot kādā pozā,  nosauc vārdus, kurus atceras no dziesmas teksta. Ar laiku dziesma jau būs bērnu atmiņā.


 PĀRDOMAS

Paldies skolotājiem un mammām!

Paldies maniem kolēģiem - pirmsskolas mūzikas skolotājiem un bērnu mammām par pozitīvām atsauksmēm mūsu izdotajiem Ziemassvētku CD!  Paldies manam mīļajam vīram par jautro un radošo kopā strādāšanu, paldies meitai par vāciņa zīmēšanu un otrai meitai par atbalstu Youtube lietās.

Priecājamies, ka skolotājām un bērniem ir jautra dziedāšana un dancošana. Ir gandarījums par paveikto.

Priecājamies, kad vedot uz bērnudārzu mazmeitas, kuras runā tikai spāniski un angliski, dzied līdzi abiem CD, kuri skan automašīnā ceļā uz bērnudārzu. Tas pierāda to, ka, ilgstoši klausoties dziesmu, bērns var patstāvīgi apgūt melodiju un vārdus jebkurā valodā. 


Priecīgus Ziemassvētkus!

Apmeklēju mazmeitu (2 un 5 gadi) Ziemassvētku koncertu pasaulē zināmā, prestižā maksas izglītības iestādē Spānijā. Koncertā katra grupa krāšņos un saskaņotos kostīmos noskaitīja dzejoli "kora runā" un nodziedāja divas skaistas Ziemassvētku dziesmas ar stilīgām un mūsdienīgām kustībām žestos. Bija skaisti. Neviens tur neko neorganizēja, starp katru grupu priekšnesumiem zālē nomainījās vecāku plūsmas, diezgan liels troksnis.....tomēr....varbūt ar to pietiek bērnam, lai nebūtu nogurdinoši un gari. Mazmeita nedēļu pirms koncerta noslimoja, tomēr uz skatuves visu izdarīja perfekti. Acīmredzot dziesmas un kustības bija vingrinātas, to nebija daudz, un viņa visu bija apguvusi. Manuprāt nevajag pārspīlēt ar gariem (20-40min) koncertiem vienai grupai. Viss tāpat dod svētku noskaņu - tērpi, zāles dekorācijas, mūzika, piparkūkas un tēja. Svētki ir lai svinētu, nevis stresotu. Es to mācos.


Nāk Ziemassvētki……

Mārtiņdiena, Latvijas dzimšanasdiena....un....tik ātri vienmēr atnāk Adventa laiks - gaidīšanas laiks. Laiks, kad sākam domāt - ar ko iepriecināsim tuviniekus un vecākus bērnudārza koncertā. Laika nav daudz. Lai Adventa laiks būtu mierīgs, mīļš un ar mazu stresa līmeni, nevajag saplānot par daudz. Dažreiz lasu scenārijus, kur 3-4 gadus veciem bērniem dažu nedēļu laikā jāiemācās 9-12 dziesmas un vēl dzejoļi un dialogi. Bērni slimo, lomas izkrīt un veidojas stresa situācijas, kad ir grūti iemācīt bērniem visu saplānoto. Risinājums ir vienmēr. Mūsdienās bērnu izrādēm nav jābūt garām. Pietiks, ja Ziemassvētku uzvedums būs līdz 20 min. Vairāk arī nevar, jo pirmsskolas vecumposma nodarbību ilgums ir no 15- 35 minūtēm. Tas ir pietiekami, lai bērni nenogurtu, uzturētu savu uzmanību un nesāktu žāvāties un dauzīties, jo nevar nosēdēt un sagaidīt savas lomas iznācienu. Mūsdienīgam uzvedumam ir jābūt rotaļīgam, dinamiskam un kompaktam. Bērnam ir svarīgs gatavošanās process- uzzīmējot, izdziedot, izspēlējot, izdejojot plānoto uzveduma stāstu, nevis sēžot mierīgi un iekaļot garus dzejoļus, garlaicīgus dialogus un dziesmu vārdus, un deju rakstus. Padomāsim par to. Svētki ir tāpēc lai priecātos un tos svinētu, nevis stresotu un dresētu koncertus un uzvedumus.

Tehnoloģijas var dot arī labumu

Daudz dzirdam: internets ir slikts, "AiPads" ir slikts........tomēr, izmantosim tehnoloģijas bērnu labā! Kādreiz sēdējām un šķirstiīām grāmatu, tagad šķirstam datoru. Tikai - grāmata nav interaktīva, tomēr video ir gan! Vēroju savu mazmeitu, kad ir laiks, kad viņa vēlas viena "pašķirstīt" savu planšetdatoru. Skan dziesmiņa spāņu valodā par patskaņiem AEIOU. Dziesma izveidota tā, lai bērns varētu atkārtot frāzes un atkārtot patskaņu skaņas, un, es priecājos, skatoties no malas, kā mana mazmeita lieliski atkārto un skandina dzirdēto. Brīnišķīga metode!  Tāpat viņa skaita 3 valodās, un tas viss, no ļoti veiksmīgi izveidotām dziesmām.Tas nenozīmē, ka nevajag lasīt grāmatas, tās rosina iztēli un veicina stāstītprasmi, vingrina atmiņu, atstāstot lasītos stāstus un pasakas. 

Tāpēc, būsim gudri izmantojot to, ko izveidojuši profesionāļi, lai vingrinātu mūsu bērnu valodu, dziedātprasmi, uztveres reakciju.


Kāpēc videodziesmas?

Mūsu bērni - mūsu nākotne. Mazu savas dzīves posmiņu bērni ir pirmsskolas skolotāju rokās. Cik interesanta un aizraujoša būs dzīve pirmsskolā, tik tā paliks bērna atmiņā un emocionālajās sajūtās.Bērni aug līdzi tehnoloģijām. Kad viņi izdzird dziesmu, tūlīt meklē video attēlu. Tāpēc, domāju, ka video, kuri, pagaidām, pieejami Youtube, lieliski noder bērnu mācīšanai un padara mācīšanos interesantu. Protams, mums, latviešiem, pagaidām, nav daudz labu video, kurus izmantot pirmsskolā un sākumskolā kā mācību materiālus. Tādā ziņā liela izvēle ir mācību video angļu valodā. Tāpēc mūsu "Dziesmas bērniem" komanda domā par jauniem mācību video pirmsskolai un sākumskolai. Pirkstu spēles, burtu dziesmas, rotaļas ar līdzdarbošanos, rotaļas par cipariem, utt.

 

Materiāli muzikas nodarbībām:  

Baltie instrumenti Ziemassvētku orķestrim. Noskatoties grupas "Jorspeis" video


Sniega maisiņi:

balona maisiņā ieber kartupeļu vai kukurūzas miltus. Ietin baltā kaprona pauniņā. Ņem rokās un gurkstina. Izvēlas dziesmu vai skaņdarbu, kurā pielietot sniega maisiņus. Ieteicama dziesma no CD "Ziemassvētku pasaka" Kā lāči un eži ziemas miegu negulēja" - dziesma Nr.4.(21) Kas guļ ziemiņā? - Maisiņus gurkstina starpspēlēs.  Vēl 9.(26) dziesmā "Lapsiņas māsiņas" , kur sniegā gurkstošus soļus pieskaņot lapsiņu iznācienam.





 









.

 .